Gå til hovedindhold

Lovgrundlag

Relevant lovgivning

  • Læs op

Indhold

    Vandforsyningsplan 2019-2030 er udarbejdet ud fra nedenforstående lovgivning.

    Miljø- og Fødevareministeriet. Bekendtgørelse nr. 118 af 22. februar 2018 lov om vandforsyning m.v.

    Miljø- og Fødevareministeriet. Bekendtgørelse nr. 1068 af 23. august 2018 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg.

    Miljø- og Fødevareministeriet. Bekendtgørelse nr. 831 af 27. juni 2016 om vandforsyningsplanlægning.

    Miljø- og Fødevareministeriet. Lov nr. 448 af 10. maj 2017 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

     

    Centrale uddrag fra lovgivningen
    Ifølge § 14 i Bekendtgørelse af lov om vandforsyning m.v. skal kommunalbestyrelsen udarbejde planer for, hvorledes vandforsyningen skal tilrettelægges, herunder hvilke almene vandforsyninger forsyningen skal bygge på, og hvilke forsyningsområder de enkelte almene vandforsyninger skal have. En vandforsyningsplan kan helt eller delvis udarbejdes i samarbejde med andre kommuner.

    Ifølge § 14 a i Bekendtgørelse af lov om vandforsyning m.v. må en vandforsyningsplan ikke stride mod regler udstedt i medfør af lov om vandplanlægning, kommuneplanlægning, forudsætninger fastsat efter § 16, stk. 2, eller en indsatsplan efter § 13.

    Vandsektoren i Danmark er reguleret i vandsektorloven. Loven blev indført i 2010. Loven omfatter alle kommunalt ejede vandforsynings- og spildevandsforsyningsselskaber samt private vandværker, der sælger mere end 200.000 kubikmeter vand om året.

    Nogle af de centrale emner i vandsektorloven er reglerne om økonomiske rammer, de såkaldte prislofter.


    Hvert vandselskab får tildelt en økonomisk ramme, som angiver den øverste
    ramme for, hvor meget der må opkræves for levering af drikkevand. Der er fastsat tilsvarende økonomiske rammer for afledning og behandling af spildevand. Den økonomiske ramme fastsættes for flere år ad gangen baseret på de historiske omkostninger og på særlige tillægsgivende aktiviteter. Sidstnævnte er med udgangspunkt i kommunale eller statslige mål eller krav. De økonomiske rammer bliver fastsat af Forsyningssekretariatet, som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.


    For hele vandsektoren gælder det såkaldte hvile-i-sig-selv-princip. Det betyder, at der
    over en årrække skal være balance mellem vandselskabets udgifter og indtægter.


    Princippet indebærer, at der er fuld brugerfinansiering. Vandselskabets udgifter til
    etablering, drift, vedligeholdelse, administration og forrentning af lån skal med andre ord dækkes fuldt ud af bidrag fra brugerne.


    Takstfastsættelse og godkendelse i kommunen
    Taksterne fastsættes af bestyrelsen for vandselskabet og godkendes af kommunen, hvori forbruget finder sted.


    Ved godkendelsen foretager kommunalbestyrelsen en legalitetskontrol. Det vil sige en kontrol af, at anlægsbidrag og driftsbidrag er fastsat i overensstemmelse med vandforsyningsloven, herunder at vandforsyningen kun indregner lovlige udgifter, jf. vandforsyningslovens § 52 a i vandprisen (hvile-i-sig-selv princippet). Kommunalbestyrelsen påser endvidere, at taksterne er fastsat på et sagligt grundlag. F.eks. så den enkelte forbrugere eller forbrugergrupper ikke belastes eller begunstiges i strid med vandforsyningsloven, og at der er taget højde for planlagte udbygninger af vandforsyningen, f.eks. til en kommende bebyggelse, som skal have ført forsyningsledninger og stik frem til ejendommene.


    Taksterne skal samlet set overholde den økonomiske ramme, der fastsættes af Forsyningssekretariatet. Kommunalbestyrelsen skal derfor ved godkendelsen af anlægs- og driftsbidrag i takstbladet påse, at vandforsyningen har fastsat bidragene sådan, at det kan forventes at taksterne og øvrige forventede indtægter overholder den økonomiske ramme.

    Vandforsyningsplaner er omfattet af kravet om miljøvurdering, hvis planen sætter bindende rammer for arealanvendelse og fremtidige anlægsarbejder opført på bilag 1 eller bilag 2 til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter, kan påvirke bevaringsmålsætningen for internationale naturbeskyttelsesområder eller kan få en væsentlig indvirken på miljøet.

    Det er derfor planens konkrete indhold, der er bestemmende for om planen skal miljøvurderes.

    Albertslund Kommune har derfor i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter vurderet, om der skal gennemføres en miljøvurdering af Vandforsyningsplan 2019-2030.

    Vandforsyningsplanen beskriver de overordnede mål for vandforsyningsplanlægning i Albertslund Kommune og er grundlæggende en fortsættelse af den vandindvinding og vandforsyning, der finder sted allerede i dag, og der forventes derfor ikke væsentlige ændringer i relation til påvirkninger af miljøet.

    Ud fra screeningen vurderer Albertslund Kommune, at der ikke skal udføres en miljøvurdering af planen.

    Denne afgørelse vil blive offentliggjort sammen med den offentlige høring af forslag til Vandforsyningsplan 2019-2030.